شانه یخ زده

شانه یخ زده

شانه یخ زده یا فروزن شولدر که با نام کپسولیت چسبنده نیز شناخته می شود، وضعیتی است که باعث محدودیت حرکت و درد در مفصل شانه می شود. علت یخ زدگی شانه اغلب ناشناخته است، اما افراد خاصی وجود دارند که به نظر می رسد احتمال بیشتری برای ابتلا به این وضعیت دارند. شانه یخ زده باعث می شود کپسول اطراف مفصل شانه منقبض شود و بافت اسکار تشکیل شود. بسیاری از افرادی که با این بیماری آشنا نیستند از میزان دردی که می تواند ایجاد کند شگفت زده می شوند و علائم طولانی مدت ممکن است ادامه یابد. درمان مناسب می تواند در کنترل درد و تسریع بهبودی موثر باشد.

به طور معمول، مفصل شانه بیش از هر مفصل دیگری در بدن اجازه حرکت می دهد. زمانی که بیمار دچار شانه یخ زده می شود، کپسولی که مفصل شانه را احاطه کرده منقبض و سفت می شود. کپسول نوارهایی از بافت اسکار به نام چسبندگی را تشکیل می دهد. انقباض کپسول و تشکیل چسبندگی ها باعث سفت شدن شانه و دردناک شدن حرکت می شود.

فیزیوتراپی شانه یکی از موثرترین روش ها در کنترل علائم شانه یخ زده است که با مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی پاک (فیزیوتراپی در غرب تهران) می توانید از آن بهره مند شوید.

شانه یخ زده معمولاً در مراحل قابل پیش بینی انجام می شود. بیماران به طور متوسط ​​علائماین بیماری را برای 12 تا 18 ماه دارند. رفع کامل علائم شانه یخ زده می تواند تا سه سال یا بیشتر طول بکشد. خبر خوب این است که دردناک ترین و محدود کننده ترین مرحله شانه منجمد، زودترین مرحله است و بنابراین علائم به سرعت بهبود می یابند. با این حال، تقریباً همیشه چندین ماه، اگر نه بیشتر از یک سال، علائم برطرف می‌شوند.

دلایل و عوامل خطر

اغلب، شانه یخ زده بدون هیچ آسیب مرتبط یا علت قابل تشخیصی رخ می دهد. با این حال، برخی از موضوعات مشترک در بسیاری از بیمارانی که به این بیماری مبتلا می شوند وجود دارد

  • سن و جنسیت: شانه یخ زده بیشتر بیماران بین 40 تا 60 سال را تحت تاثیر قرار می دهد و در زنان بسیار بیشتر از مردان است.
  • اختلالات غدد درون ریز: بیماران مبتلا به دیابت در معرض خطر خاصی برای ایجاد شانه منجمد هستند. سایر ناهنجاری های غدد درون ریز مانند مشکلات تیروئید نیز می تواند منجر به ایجاد این بیماری شود. داشتن شانه یخ زده به این معنی نیست که شما باید ناهنجاری غدد درون ریز داشته باشید، اما اغلب این ارتباط وجود دارد.
  • ضربه یا جراحی شانه: بیمارانی که دچار آسیب دیدگی شانه می شوند یا تحت عمل جراحی روی شانه قرار می گیرند، ممکن است دچار یخ زدگی مفصل شانه شوند. هنگامی که آسیب یا جراحی با بی حرکتی طولانی مدت مفصل دنبال شود، خطر ایجاد شانه یخ زده بالاتر است.
  • سایر شرایط سیستمیک: چندین بیماری سیستمیک مانند بیماری قلبی و بیماری پارکینسون نیز با افزایش خطر ابتلا به شانه منجمد مرتبط است.

تشخیص

شایع ترین شکایت افرادی که شانه منجمد دارند درد است. در حالی که آنها ممکن است متوجه شوند که حرکت محدودی وجود دارد، شایع ترین نگرانی درد مرتبط با این وضعیت است. بسیاری از بیماری‌های شانه باعث درد می‌شوند، از جمله مشکلات روتاتور کاف، و بنابراین یخ زدگی شانه یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که در ارتوپدی به اشتباه تشخیص داده می‌شود. بسیاری از افرادی که علائم پارگی روتاتور کاف را دارند، در واقع شانه یخ زده دارند.

یکی از چالش های موجود در تشخیص این است که افراد می توانند با حرکت دادن تیغه شانه و ستون فقرات خود، مفصل شانه بسیار سفت را جبران کنند. بنابراین، افراد مبتلا به این وضعیت ممکن است بتوانند بازوی خود را از بالای سر خود بلند کنند، علیرغم اینکه مفصل شانه آنها به شدت یخ زده است. معاینه کننده شما نه تنها باید به دقت ارزیابی کند که بازوی شما چقدر می تواند حرکت کند، بلکه باید حرکت در کدام مفصل انجام شود. دلیل اینکه شانه منجمد اغلب به اشتباه تشخیص داده می شود این است که افراد در جداسازی و تعیین میزان حرکت مفصل شانه توپ و سوکت ناتوان هستند.

درمان شانه یخ زده

درمان این عارضه در درجه اول شامل تسکین درد و فیزیوتراپی است. اکثر بیماران با این مراحل ساده تسکین می یابند، اگرچه کل فرآیند درمان می تواند چندین ماه یا بیشتر طول بکشد.

اگر درمان‌های غیرجراحی ساده شانه یخ زده را برطرف نکند، گاهی اوقات بیمار نیاز به جراحی دارد. این روش آزادسازی کپسولی آرتروسکوپی نامیده می شود. آزادسازی کپسولی شانه منجمد به ندرت ضروری است، اما در مواردی که شانه منجمد شده به درمان و توانبخشی پاسخ نمی‌دهند، بسیار مفید است. اگر جراحی انجام شود، فیزیوتراپی فوری پس از رهاسازی کپسول از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر بازتوانی بلافاصله پس از رهاسازی کپسول شروع نشود، احتمال بازگشت شانه منجمد بسیار زیاد است.

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی شانه – فیزیوتراپی در غرب تهران – فیزیوتراپی در ستاری شمالی – فیزیوتراپی در شاهین شمالی – فیزیوتراپی در جنت آباد شمالی – فیزیوتراپی شانه در کوهسار

مقالات بیشتر

فیزیوتراپی اختلالات کف لگن

فیزیوتراپی اختلالات کف لگن

question_answer0
فیزیوتراپی اختلالات کف لگن یک روش موثر در مدیریت این اختلالات است که در کلینیک فیزیوتراپی پاک در غرب تهران…
بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار

question_answer0
بی‌ اختیاری ادرار شایع‌تر از آن چیزی است که بیشتر مردم تصور می‌کنند، اما همچنان موضوعی است که بسیاری از…
کمردرد

کمردرد

question_answer0
کمردرد یکی از شایع‌ترین مشکلات جسمی است که افراد در طول زندگی خود تجربه می‌کنند. این مشکل می‌تواند به دلایل…
اختلال عملکرد کف لگن

اختلال عملکرد کف لگن

question_answer1 دیدگاه
اختلال عملکرد کف لگن از مشکلات شایع در بین زنان است که البته در مردان نیز ممکن است رخ دهد…
فیزیوتراپی در اختلالات جنسی

فیزیوتراپی در اختلالات جنسی

question_answer0
فیزیوتراپی در اختلالات جنسی یک روش موثر درمانی است که می تواند کیفیت زندگی را تا حد زیادی بهبود بخشد.…
بیوفیدبک تراپی

بیوفیدبک تراپی

question_answer0
بیوفیدبک تراپی یک روش درمانی غیر تهاجمی است که به افراد کمک می کند تا بر عملکردهای فیزیولوژیکی که معمولا…

مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست