فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو

فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو

فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو امری ضروری است که کمک زیادی به تسریع بهبودی ، کاهش عوارض جراحی و تطابق هرچه سریع تر با مفصل جدید (مصنوعی) می کند.

شما به تازگی جراحی تعویض زانو انجام داده اید. پزشک شما مشکل را برطرف کرده است، اما در ابتدا شما همچنان کمی درد و سفتی احساس خواهید کرد. اکنون که عمل جراحی انجام شده است، نوبت شماست تا مطمئن شوید که جراحی با موفقیت کامل انجام شده است. یعنی برای بازگرداندن قدرت و تحرک به زانوی خود تلاش کنید.

فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو

روند توانبخشی از روز بعد از جراحی شروع می شود. احتمالاً با کمک عصا، میله های موازی یا واکر، روی پاهای خود بلند خواهید شد. شما با یک فیزیوتراپیست ملاقات خواهید کرد که شما را از طریق یک سری تمرینات برای بهبود حرکت و افزایش جریان خون در پاها و پاهای شما راهنمایی می کند. این مهم است زیرا از لخته شدن خون جلوگیری می کند.

فیزیوتراپیست شما همچنین به شما نشان می دهد که چگونه از رختخواب داخل و خارج شوید و چگونه از عصا یا واکر استفاده کنید. یک پرستار یا کاردرمانگر بهترین راه برای لباس پوشیدن، حمام کردن و استفاده از توالت را به شما نشان می دهد.

با ادامه حرکت زانوی شما قوی تر می شود. ممکن است درمانگر از شما بخواهد که در راهروی بیمارستان یا بیرون از آن بالا و پایین بروید. آنها ممکن است به شما در بالا رفتن از پله ها کمک کنند. تا زمانی که آماده رفتن به خانه هستید، باید بتوانید زانوی خود را با زاویه 90 درجه خم کنید، به تنهایی حمام کنید و لباس بپوشید و فقط از وسایل کمکی برای راه رفتن کم استفاده کنید.

پزشک و فیزیوتراپیست شما مجموعه ای از تمرینات را ارائه می دهند که باید در زمان ترخیص انجام دهید. در اینجا چند هدف ورزشی که احتمالاً برای شما تعیین می کنند آورده شده است:

  • برای افزایش تحرک، برای مدت کوتاهی راه بروید – ابتدا در داخل خانه، سپس بیرون.
  • به آرامی از پله ها بالا بروید، کارهای خانه را انجام دهید و روی سایر فعالیت های روزمره کار کنید.
    تمرینات تقویت کننده زانو را که از فیزیوتراپیست بیمارستان آموخته اید، ادامه دهید.

هنگامی که بیمارستان را ترک کردید، باید به طور منظم در جلسات فیزیوتراپی شرکت کنید تا هرچه سریع تر به بهبودی کامل دست پیدا کنید.

اینکه چه تمرین هایی انجام می دهید و چه مدت آنها را انجام می دهید به سن و سلامت کلی شما بستگی دارد. مدت زمانی که برای بازتوانی زانوی خود صرف می کنید – به عنوان بستری یا سرپایی – متفاوت خواهد بود. انتظار داشته باشید که حداقل چند هفته پس از جراحی با یک فیزیوتراپیست کار کنید. اکثر بیماران می توانند در عرض 3 تا 6 هفته از خود مراقبت کنند.

تمرینات فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو

پزشکان دو یا سه بار در روز 20 تا 30 دقیقه پیاده روی را توصیه می کنند. هدف نه تنها تقویت زانو، بلکه کاهش رشد بافت اسکار است که می تواند دامنه حرکتی شما را کاهش دهد. سایر تمرینات فیزیوتراپی عبارتند از:

  • این تمرین شامل صاف کردن زانو روی تخت و سفت کردن عضلات ران است. سپس پاهای خود را چندین اینچ از روی تخت بلند کرده و از 5 تا 10 ثانیه در آن وضعیت نگه دارید و سپس به آرامی پایین بیاورید.
  • روی تخت خود دراز بکشید و مچ پاهایتان از انتهای آن آویزان باشد. بعد، پای خود را به جلو و عقب ببرید. این باعث تقویت عضلات ساق پا و بهبود گردش خون در پاهای شما می شود.
  • عضله چهارسر شما گروهی از عضلات است که مفصل زانو را کنترل می کند. می توانید با دراز کشیدن به پشت و در حالی که پاهای خود را دراز کرده اید، آنها را ورزش دهید. زیر پای عمل شده خود یک بالش قرار دهید. پاشنه پای عمل شده خود را از روی تخت بلند کنید. پنج ثانیه نگه دارید. سعی کنید یک ست 10 تکراری را سه بار در روز انجام دهید.
  • کافی است به پشت دراز بکشید و هر بار یک پا را بالا بیاورید و آن را به مدت 5 ثانیه در هوا نگه دارید. یک ست 10 تکراری را سه بار در روز انجام دهید.
  • بسیاری از تمرینات دیگر وجود دارد که باعث افزایش قدرت در پای شما می شود. فیزیوتراپیست شما می تواند در مورد آنها به شما کمک کند. در پایان، دردی که زمانی تجربه کرده اید تا حد زیادی کاهش می یابد. شما قادر خواهید بود بیشتر کارهایی را که در گذشته انجام داده اید، قبل از اینکه زانویتان آسیب ببیند، انجام دهید.

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو – فیزیوتراپی زانو – فیزیوتراپی در پونک – فیزیوتراپی در منطقه ۵ تهران – فیزیوتراپی در ستاری – فیزیوتراپی در اشرفی اصفهانی – فیزیوتراپی در صادقیه

مقالات بیشتر

فیزیوتراپی اختلالات کف لگن

فیزیوتراپی اختلالات کف لگن

question_answer0
فیزیوتراپی اختلالات کف لگن یک روش موثر در مدیریت این اختلالات است که در کلینیک فیزیوتراپی پاک در غرب تهران…
بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار

question_answer0
بی‌ اختیاری ادرار شایع‌تر از آن چیزی است که بیشتر مردم تصور می‌کنند، اما همچنان موضوعی است که بسیاری از…
کمردرد

کمردرد

question_answer0
کمردرد یکی از شایع‌ترین مشکلات جسمی است که افراد در طول زندگی خود تجربه می‌کنند. این مشکل می‌تواند به دلایل…
اختلال عملکرد کف لگن

اختلال عملکرد کف لگن

question_answer1 دیدگاه
اختلال عملکرد کف لگن از مشکلات شایع در بین زنان است که البته در مردان نیز ممکن است رخ دهد…
فیزیوتراپی در اختلالات جنسی

فیزیوتراپی در اختلالات جنسی

question_answer0
فیزیوتراپی در اختلالات جنسی یک روش موثر درمانی است که می تواند کیفیت زندگی را تا حد زیادی بهبود بخشد.…
بیوفیدبک تراپی

بیوفیدبک تراپی

question_answer0
بیوفیدبک تراپی یک روش درمانی غیر تهاجمی است که به افراد کمک می کند تا بر عملکردهای فیزیولوژیکی که معمولا…

مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست