فیزیوتراپی بعد از جراحی مینیسک

فیزیوتراپی بعد از جراحی مینیسک

فیزیوتراپی بعد از جراحی مینیسک

پارگی منیسک یک آسیب شایع به غضروف است که مفصل زانو را تثبیت و بالشتک می کند. درمان ترمیم منیسک بسته به شدت و محل آسیب می تواند متفاوت باشد.

اگر پارگی در لبه خارجی منیسک قرار داشته باشد معمولاً ترمیم منیسک توصیه می شود. این به این دلیل است که برای ترمیم منیسک ها و اجازه دادن به بهبود موثر ساختار، نیاز به خون کافی دارد.

اگر پارگی در قسمت داخلی منیسک قرار داشته باشد یا آسیب قابل توجهی وجود داشته باشد، ممکن است منیسکتومی جزئی یا کامل لازم باشد زیرا منیسک خون کافی برای بهبودی مناسب نخواهد داشت.

جراحی برای ترمیم مینیسک را می توان با جراحی باز انجام داد یا در بیشتر موارد جراحان از جراحی آرتروسکوپی استفاده می کنند که در آن ترمیم از طریق یک برش کوچک انجام می شود و جراح یک لوله نازک حاوی دوربین و نور را وارد می کند تا آسیب را بررسی کند و ساختار را با استفاده از ابزارهایی که بیشتر ترمیم کند. را می توان به انتهای آرتروسکوپ متصل کرد. جراح برای ترمیم منیسک آسیب دیده، پارگی را به هم بخیه یا لنگر می‌زند تا لبه‌های پاره‌شده دوباره به هم نزدیک شود و به آن‌ها اجازه دهد در جای مناسب خود بهبود یابند. این کار را می توان با استفاده از بخیه های قابل حل یا چسب های آرتروسکوپی انجام داد.

به طور کلی، اگر مینیسک را بتوان با موفقیت ترمیم کرد، ترمیم جراحی توصیه می‌شود زیرا مینیسک آسیب دیده را نجات می‌دهد و کمک به بهبودی آن می‌تواند از بروز انحطاط مفصل زانو، آسیب طولانی‌مدت یا عوارض جلوگیری کند و حتی به محافظت در برابر آسیب بیشتر به زانو کمک کند.

فیزیوتراپی بعد از جراحی مینیسک

فیزیوتراپی قبل و بعد از جراحی ترمیم مینیسک ضروری است. قبل از انجام عمل جراحی ترمیم منیسک فیزیوتراپی به تقویت زانوی شما و آماده سازی بهتر آن برای جراحی کمک می کند. علاوه بر این، فیزیوتراپی قبل از ترمیم نیز از عوارض احتمالی که ممکن است پس از جراحی شما رخ دهد، جلوگیری می کند. فیزیوتراپی اولیه به احتمال زیاد شامل تمرینات مخصوص تقویت عضلات چهار سر ران و تقویت و تحرک سایر عضلات و ساختارهای حیاتی اطراف زانو می شود. حفظ تحرک زانوی خود از قبل ضروری است، زیرا این امر باعث می شود که ناحیه مورد نظر با اکسیژن و مواد مغذی زیادی تامین شود تا آن را در شرایط بهینه برای جراحی نگه دارید.

بلافاصله پس از جراحی، مقداری درد، تورم، محدودیت دامنه حرکتی و همچنین ضعف در داخل و اطراف زانو را تجربه خواهید کرد. قبل از اینکه بتوانید فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرید، بیحرکتی در چند هفته اول پس از جراحی ضروری است. به شما یک بریس و عصاهای آرنجی داده می شود که تا 6 هفته آن را بپوشید. پس از تعمیر، به مدت 4 تا 6 هفته نمی توانید رانندگی کنید. 

فیزیوتراپی بعد از جراحی مینیسک

یک برنامه توانبخشی فیزیوتراپی مخصوص بلافاصله پس از جراحی و برای مدت طولانی پس از ترمیم مینیسک شما حیاتی است. هدف اصلی برنامه فیزیوتراپی شخصی شما در ابتدا پس از ترمیم منیسک، کنترل درد، تورم و خونریزی در مفصل زانو (همارتروز) است.

اهداف دیگر در مراحل بعدی توانبخشی شما عبارتند از:

  • بازگشت دامنه حرکتی طبیعی زانو
  • الگوی راه رفتن طبیعی و ثبات عصبی عضلانی را به دست آورید
  • قدرت اندام تحتانی را بازیابی کنید
  • حس عمقی طبیعی (تعادل) و هماهنگی برای فعالیت های روزانه را بازیابی کنید
  • به بازگشت کامل شرایط قبل از جراحی زانو خود دست یابید.

برای بازگشت ایمن و کارآمد به حالت عادی فعالیت های عملکردی سطح بالا، به قدرت، انعطاف پذیری و استقامت کافی در عضلات داخل و اطراف زانو نیاز دارید.

فیزیوتراپی اولیه پس از ترمیم منیسک شامل استراحت، یخ، فشرده سازی و بالا بردن (RICE) خواهد بود و در مراحل اولیه برنامه توانبخشی شما ادامه خواهد یافت.

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی بعد از جراحی مینیسک زانو – فیزیوتراپی زانو – فیزیوتراپی ورزشی – متخصص فیزیوتراپی – فیزیوتراپی در منطقه ۵ تهران – فیزیوتارپی در پونک – فیزیوتراپی در صادقیه – فیزیوتراپی در ستاری شمالی – فیزیوتراپی در شاهین شمالی

مقالات بیشتر

فیزیوتراپی اختلالات کف لگن

فیزیوتراپی اختلالات کف لگن

question_answer0
فیزیوتراپی اختلالات کف لگن یک روش موثر در مدیریت این اختلالات است که در کلینیک فیزیوتراپی پاک در غرب تهران…
بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار

question_answer0
بی‌ اختیاری ادرار شایع‌تر از آن چیزی است که بیشتر مردم تصور می‌کنند، اما همچنان موضوعی است که بسیاری از…
کمردرد

کمردرد

question_answer0
کمردرد یکی از شایع‌ترین مشکلات جسمی است که افراد در طول زندگی خود تجربه می‌کنند. این مشکل می‌تواند به دلایل…
اختلال عملکرد کف لگن

اختلال عملکرد کف لگن

question_answer1 دیدگاه
اختلال عملکرد کف لگن از مشکلات شایع در بین زنان است که البته در مردان نیز ممکن است رخ دهد…
فیزیوتراپی در اختلالات جنسی

فیزیوتراپی در اختلالات جنسی

question_answer0
فیزیوتراپی در اختلالات جنسی یک روش موثر درمانی است که می تواند کیفیت زندگی را تا حد زیادی بهبود بخشد.…
بیوفیدبک تراپی

بیوفیدبک تراپی

question_answer0
بیوفیدبک تراپی یک روش درمانی غیر تهاجمی است که به افراد کمک می کند تا بر عملکردهای فیزیولوژیکی که معمولا…

مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست