آسیبهای شایع شانه

آسیبهای شایع شانه

آسیبهای شایع شانه و درمان آن ها با فیزیوتراپی

خواه پرتاب توپ، پارو زدن با قایق رانی، بلند کردن جعبه ها یا هل دادن ماشین چمن زنی، برای انجام تعدادی از فعالیت ها به شدت به شانه های خود متکی هستیم.

به طور معمول، شانه دارای دامنه حرکتی وسیعی است که آن را به متحرک ترین مفصل بدن تبدیل می کند. اما به دلیل این انعطاف پذیری چندان پایدار نیست و به راحتی آسیب می بیند.

شانه از 2 استخوان اصلی تشکیل شده است: انتهای استخوان بازو (بازو) و تیغه شانه (کتف). انتهای استخوان بازو گرد است و در یک حفره در کتف قرار می گیرد. دور شانه گروهی از ماهیچه ها و رباط ها را احاطه کرده است. رباط ها استخوان های شانه ها را به هم متصل می کنند. تاندون ها استخوان ها را به ماهیچه های اطراف متصل می کنند.

برای سالم نگه داشتن شانه ها و بدون درد، مهم است که بدانید چگونه صدمات رایج را تشخیص دهید و از آن جلوگیری کنید.

فیزیوتراپی شانه موثرترین روش درمان غیرجراحی آسیب های شانه است که با مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی پاک (فیزیوتراپی خوب در غرب تهران) می توانید از آن بهره مند شوید.

آسیبهای شایع شانه

بی ثباتی شانه
بی ثباتی شانه اغلب در جوانان و ورزشکاران اتفاق می افتد. وقتی عضلات و رباط هایی که آن را به هم نگه می دارند بیش از حد طبیعی خود کشیده می شوند، شانه ناپایدار می شود. برای افراد جوان، این مشکل سلامتی ممکن است بخشی طبیعی از رشد و تکامل باشد. شانه ها اغلب با افزایش سن سفت یا سفت می شوند.

در ورزشکاران، بی ثباتی شانه ناشی از حرکات خاصی است که برای مثال در تکل زدن یا پیتینگ استفاده می شود. این حرکات نیروی زیادی به شانه وارد می کند و به مرور زمان رباط های شانه را کشیده می شود. این می تواند باعث ایجاد درد سریع یا تدریجی، احساس شل شدن شانه یا ضعف در بازو شود. درمان شامل استراحت، فیزیوتراپی یا جراحی است.

پارگی روتاتور کاف
این آسیب یکی از آسیبهای شایع شانه است ، روتاتور کاف گروهی از 4 عضله بازو است. آنها به شما اجازه می دهند بازو را بالا بیاورید و بچرخانید. ماهیچه ها توسط تاندون ها به استخوان ها متصل می شوند. تاندون های روتاتور کاف به ماهیچه ها اجازه می دهد تا بازو را حرکت دهند. اگر تاندون ها پاره شوند، استخوان بازو نمی تواند به راحتی در حفره حرکت کند. این باعث می شود که بازو به سمت بالا یا دور از بدن سخت شود.

با افزایش سن و فعالیت کمتر، تاندون ها شروع به تحلیل رفتن و از دست دادن قدرت می کنند. این ضعیف شدن می تواند منجر به پارگی روتاتور کاف شود. بیشتر آسیب‌های روتاتور کاف برای افراد میانسال یا مسن‌تر اتفاق می‌افتد که قبلاً مشکلات شانه دارند. آنها می توانند در افراد جوان تر نیز اتفاق بیفتند. شانه خون ضعیفی دارد. این امر باعث می‌شود تاندون‌ها نتوانند خود را ثابت کرده و حفظ کنند. استفاده از بالای بازو به تاندون های روتاتور کاف فشار وارد می کند. حرکت مکرر یا استرس به این تاندون ها می تواند منجر به برخورد شود. این زمانی است که بافت یا استخوان آن ناحیه نامرتب می‌شود و ساییده می‌شود یا می‌چرخد.

تاندون های روتاتور کاف ممکن است با تلاش برای بلند کردن یک جسم بسیار سنگین با بازوی کشیده آسیب دیده یا پاره شوند. همچنین ممکن است در اثر افتادن یا تلاش برای گرفتن یک جسم سنگین در حال سقوط رخ دهد.

علائم پارگی روتاتور کاف شامل حساسیت و درد در شانه هنگام استفاده از شانه است. اگر تاندون پاره شده باشد، ممکن است اصلاً نتوانید بازو را بالا بیاورید. ممکن است خوابیدن در حالت دراز کشیدن به آن پهلو سخت باشد. زمانی که به شانه فشار وارد می شود ممکن است احساس درد کنید.

درمان بستگی به شدت آسیب دارد. اگر پارگی کامل نباشد، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است RICE (استراحت، یخ، فشرده‌سازی و ارتفاع) را پیشنهاد کند. استراحت دادن به شانه احتمالا مهمترین بخش درمان است. اما پس از کاهش درد، برای بازیابی حرکت شانه باید فیزیوتراپی شانه را شروع کنید. 

شانه ی یخ زده
این بیماری که با نامهای فروزن شولدر ، کپسولیت چسبنده و شانه منجمد شناخته می شود از آسیبهای شایع شانه است که با درد و سفتی در شانه همراه است. اغلب در سنین 40 تا 60 سالگی. علل آن به طور کامل شناخته نشده است. شانه یخ زده می تواند افراد مبتلا به دیابت، بیماری تیروئید، بیماری قلبی یا بیماری پارکینسون را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین در صورتی که شانه برای مدتی بی حرکت باشد، ممکن است اتفاق بیفتد. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که یک آسیب جزئی شانه با بافت اسکار بهبود یابد که بر نحوه حرکت مفصل تأثیر می گذارد. این بافت اسکار انعطاف پذیری در شانه را کاهش می دهد و آن را بیشتر مستعد آسیب می کند. علامت اصلی این است که نمی توانید شانه را در هر جهتی بدون درد حرکت دهید. درمان می تواند NSAID ها، تزریق کورتیزون یا فیزیوتراپی شانه باشد. شما می توانید با انجام حرکات کششی قبل از شروع فعالیت، آسیب و سفتی بیشتر را کاهش دهید.

آرتروز شانه
با شروع از سن 50 سالگی، برخی از افراد به آرتروز مبتلا می شوند که باعث حرکت دردناک می شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که سطوح صاف غضروف که استخوان‌های مفصل شانه را می‌پوشانند فرسوده می‌شوند و مفاصل شروع به ساییدگی می‌کنند. شایع ترین علت آرتروز استفاده بیش از حد است. درمان آرتریت در شانه به شدت درد بستگی دارد. درمان های معمول استراحت، NSAID ها و تزریق کورتیزون و تمرینان فیزیوتراپی شانه است. در برخی موارد، تعویض مفصل شانه مورد نیاز است.

 

کلمات مرتبط :

آسیبهای شایع شانه – درمان آسیب دیدگی شانه – درمان درد شانه – دلایل درد شانه – فیزیوتراپی شانه – بهترین فیزیوتراپی غرب تهران – فیزیوتراپی در سردار جنگل – فیزیوتراپی طرف قرارداد با بیمه

مقالات بیشتر

فیزیوتراپی اختلالات کف لگن

فیزیوتراپی اختلالات کف لگن

question_answer0
فیزیوتراپی اختلالات کف لگن یک روش موثر در مدیریت این اختلالات است که در کلینیک فیزیوتراپی پاک در غرب تهران…
بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار

question_answer0
بی‌ اختیاری ادرار شایع‌تر از آن چیزی است که بیشتر مردم تصور می‌کنند، اما همچنان موضوعی است که بسیاری از…
کمردرد

کمردرد

question_answer0
کمردرد یکی از شایع‌ترین مشکلات جسمی است که افراد در طول زندگی خود تجربه می‌کنند. این مشکل می‌تواند به دلایل…
اختلال عملکرد کف لگن

اختلال عملکرد کف لگن

question_answer1 دیدگاه
اختلال عملکرد کف لگن از مشکلات شایع در بین زنان است که البته در مردان نیز ممکن است رخ دهد…
فیزیوتراپی در اختلالات جنسی

فیزیوتراپی در اختلالات جنسی

question_answer0
فیزیوتراپی در اختلالات جنسی یک روش موثر درمانی است که می تواند کیفیت زندگی را تا حد زیادی بهبود بخشد.…
بیوفیدبک تراپی

بیوفیدبک تراپی

question_answer0
بیوفیدبک تراپی یک روش درمانی غیر تهاجمی است که به افراد کمک می کند تا بر عملکردهای فیزیولوژیکی که معمولا…

مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست