شایع ترین آسیبهای ورزشی

شایع ترین آسیبهای ورزشی

شایع ترین آسیبهای ورزشی که می توان با استفاده از فیزیوتراپی ورزشی درمان کرد کدامند؟

کشیدگی عضلانی: کشیدگی عضلانی یا کشیده شدن عضله یکی از شایع ترین آسیب های ورزشی است که اغلب زمانی اتفاق می افتد که عضله بیش از حد کشیده شده و پاره می شود. کشیدگی های عضلانی عمدتا بر روی عضلات چهارسر ران، ساق پا، چهارسر ران، کشاله ران، کمر و شانه تاثیر می گذارد.

تاندونیت: التهاب تاندون به عنوان تاندونیت نامیده می شود که با استفاده بیش از حد همراه است، اما همچنین می تواند زمانی ایجاد شود که یک آسیب تروماتیک باعث ایجاد پارگی های کوچک در فیبرهای عضلانی شود.

شکستگی استرسی: شکستگی استرسی نیز نوعی آسیب ناشی از استفاده بیش از حد است. زمانی اتفاق می‌افتد که ماهیچه‌ها دیگر قادر به جذب فشار نیستند و در نتیجه منجر به شکستگی می‌شود. شکستگی‌های استرسی معمولاً روی ساق پا و پاها تأثیر می‌گذارند و زنان ورزشکار بیشتر از مردان در معرض چنین آسیب‌هایی هستند.

کوفتگی: ضربه مستقیم به عضله که باعث آسیب می شود به عنوان کوفتگی شناخته می شود. هر چه سرعت وسیله ای که به بازیکن برخورد می کند بیشتر باشد آسیب شدیدتر منجر به تورم و کبودی ناحیه می شود. RICE برای درمان توصیه می شود و برای کوفتگی های شدیدتر ممکن است به کمک پزشکی نیاز باشد.

شایع ترین آسیبهای ورزشی

آرنج تنیس بازان: این عارضه به دلیل آسیب به تاندون‌هایی که در سمت بیرونی آرنج قرار دارند رخ می‌دهد، این استفاده بیش از حد و اضافه بار از طریق سرویس و ضربه فورهند رخ می‌دهد. درمان فیزیوتراپی آرنج تنیس بازان شامل استراحت، یخ و کینزیوتاپینگ است. می توان از مچ بند یا بند آرنج تنیس استفاده کرد و تمرینات فیزیوتراپی مخصوص برای کشش و تقویت عضلات مفید است.

آسیب مفصل آکرومیوکلاویکولار: شیوع آسیب های شانه در هاکی زیاد است. شایع ترین آسیب دیدگی شانه، آسیب مفصل آکرومیوکلاویکولار (AC) است که به عنوان جداسازی شانه نیز شناخته می شود. این آسیب در اثر برخورد مستقیم به شانه رخ می دهد. شدت می تواند از رگ به رگ شدن تا پارگی کامل رباط های درگیر متفاوت باشد. درمان فیزیوتراپی شامل بیحرکتی با استراحت در اسلینگ و به دنبال آن ایزومتریک و تمرینات ROM ملایم است.

آسیب روتاتور کاف: این آسیب یکی از شایع ترین آسیبهای ورزشی است که در ورزشکارانی که دست خود را بطور مکرر بالا می برند شیوع بیشتری دارد. شایع ترین علت پارگی روتاتور کاف، میکروترومای مکرر است که می تواند در طول مدتی رخ دهد. کبودی یا تورم به دلیل آسیب مکرر روتاتور کاف با نیشگون گرفتن یا فشار دادن، گرفتن یا فشردن تاندون های روتاتور کاف رخ می دهد. فیزیوتراپیست بر کاهش التهاب و درد تمرکز دارد. درمانگر تمرینات ROM، تمرینات ایزومتریک و کشش کپسولی و به دنبال آن تمرینات ایزوتونیک و تقویت بدون درد تهاجمی را توصیه می کند.

آرنج گلف بازان: آرنج گلف بازان یا اپی کندیلیت داخلی به دلیل استفاده بیش از حد از تاپ اسپین و به دلیل بار زیاد روی سکته پشتی که باعث درد و التهاب می شود ایجاد می شود. درمان فیزیوتراپی شامل استراحت، یخ و کینزیوتاپینگ است. می توان از مچ بند استفاده کرد و سپس تمرینات کششی و تقویتی انجام داد.

آسیب دیدگی مچ دست: افتادن روی بازوی کشیده شامل پیچ خوردگی مچ، شکستگی مچ دست و دررفتگی شانه است و شایع ترین آسیبهای ورزشی هستند. زمانی که مچ دست در موقعیتی غیرعادی حرکت می‌کند، به طور ناگهانی می‌پیچد، به عقب خم می‌شود یا ضربه‌های شدیدی را تحمل می‌کند، ممکن است رخ دهد. بازیکن احساس حساسیت، گرما، صداهای پارگی و مشکل در حرکت مچ دست دارد.

درد کشاله ران: درد و کشش کشاله ران در نتیجه کشش یا کشیدگی عضلات داخلی ران رخ می دهد. بازیکن هنگام بالا بردن زانو یا در حالی که پاها را به هم نزدیک می کند، در کشاله ران و داخل ران احساس درد و حساسیت می کند. بازیکن در حین آسیب دیدگی درد شدیدی را با صدای ترکیدن یا کوبیدن احساس می کند.

کشیدگی همسترینگ: کشیدگی همسترینگ معمولاً زمانی ایجاد می‌شود که ماهیچه‌ها بیش از حد بارگذاری می‌شوند که منجر به کشیدگی یا پارگی کامل می‌شود. همسترینگ معمولاً در حین دوی سرعت آسیب می‌بیند، یعنی در حین بولینگ سریع در حین بازی کردن یا دویدن بین ویکت‌ها به عنوان یک ضربه‌زن. بازیکن در حین ورزش درد ناگهانی یا شدید، درد یا گرفتگی هنگام صاف کردن یا خم کردن ساق پا و تحمل وزن احساس می کند. درمان فیزیوتراپی با RICE شروع می شود و پس از آن تقویت تدریجی از طریق ورزش، ماساژ بافت نرم، حرکت بافت اسکار، سوزن خشک و نوار چسب انجام می شود.

پارگی ACL: ACL یا رباط صلیبی قدامی به حفظ مفاصل زانو در کنار هم کمک می کند و ثبات را به ارمغان می آورد. پارگی ACL از شایع ترین آسیبهای ورزشی و بسیار دردناک است و توانایی راه رفتن را محدود می کند. آسیب در نتیجه وارد شدن ضربه مستقیم به زانو، یا در اثر فرود نادرست و یا توقف و تغییر جهت سریع رخ می دهد.

پارگی MCL: شکل دیگری از آسیب زانو است که زمانی اتفاق می افتد که رباط جانبی داخلی که استخوان ران را به استخوان درشت نی متصل می کند آسیب دیده باشد. زمانی ایجاد می شود که زانوها به طرفین فشار داده شوند. این نوع آسیب زانو را می توان با کمک فشرده سازی یخ، بریس ها و جلسات فیزیوتراپی ورزشی زیر نظر یک فیزیوتراپ ورزشی درمان کرد.

سندرم درد پاتلوفمورال: سندرم درد کشکک رانی یا زانوی دونده وضعیتی است که در آن غضروف زیر کاسه زانو به دلیل آسیب آسیب دیده است. این می تواند به دلیل کشیدگی تاندون ها یا ناهماهنگی در زانو رخ دهد. بازیکن هنگام ورزش، خم شدن زانو، بالا رفتن از پله ها، چمباتمه زدن و پریدن احساس درد می کند. بازیکن هنگام بالا رفتن از پله ها یا پس از نشستن طولانی تری با زانو خم شده، صدای ترک خوردن یا ترکیدن را در زانو احساس می کند.

رگ به رگ شدن مچ پا: پیچ خوردگی داخلی مچ پا زمانی رخ می دهد که انگشتان پا در حالی که پا به سمت بالا خم می شود، برگردانده شوند. رگ به رگ شدن مچ پا می تواند در فوتبال زمانی اتفاق بیفتد که بازیکن با بالای پای خود به توپ ضربه بزند. رگ به رگ شدن مچ پا زمانی اتفاق می افتد که رباطی که مفصل را پشتیبانی می کند به دلیل گام برداشتن یا پا گذاشتن نادرست روی یک سطح ناهموار یا به دلیل پیچ و تاب و غلت زدن بیش از حد کشیده شود. معمولا، کشیدگی مچ پا با RICE بهبود می یابد – استراحت، یخ، فشرده سازی و ارتفاع.

پارگی تاندون آشیل: پارگی تاندون آشیل نیز از شایع ترین آسیبهای ورزشی است و به دلیل پارگی جزئی یا کامل تاندون آشیل رخ می دهد. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که بازیکن یک حرکت سریع یا تند انجام دهد. رگ به رگ شدن مچ پا زمانی اتفاق می افتد که رباط ها (در اطراف مفصل مچ پا) کشیده یا پاره شوند.

تاندونیت آشیل: التهاب تاندون آشیل التهاب قسمت پایینی پشت ساق درست بالای پاشنه پا است. آسیب تاندونیت آشیل در نتیجه استفاده بیش از حد رخ می دهد. بازیکنان حرکات ناگهانی و تکراری انجام می دهند که در نهایت ممکن است به مرور زمان باعث این آسیب شود. فعالیت بدنی درد را تشدید می کند و معمولاً با استراحت، یخ، تمرینات کششی و تقویتی که فیزیوتراپیست در نظر می گیرد، درمان می شود.

 

کلمات مرتبط :

شایع ترین آسیبهای ورزشی – فیزیوتراپی تخصصی آسیبهای ورزشی – فیزیوتراپی ورزشی در غرب تهران – فیزیوتراپی در ستاری – فیزیوتراپی خوب در غرب تهران – فیزیوتراپی در منطقه ۵ تهران

مقالات بیشتر

فیزیوتراپی اختلالات کف لگن

فیزیوتراپی اختلالات کف لگن

question_answer0
فیزیوتراپی اختلالات کف لگن یک روش موثر در مدیریت این اختلالات است که در کلینیک فیزیوتراپی پاک در غرب تهران…
بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار

question_answer0
بی‌ اختیاری ادرار شایع‌تر از آن چیزی است که بیشتر مردم تصور می‌کنند، اما همچنان موضوعی است که بسیاری از…
کمردرد

کمردرد

question_answer0
کمردرد یکی از شایع‌ترین مشکلات جسمی است که افراد در طول زندگی خود تجربه می‌کنند. این مشکل می‌تواند به دلایل…
اختلال عملکرد کف لگن

اختلال عملکرد کف لگن

question_answer1 دیدگاه
اختلال عملکرد کف لگن از مشکلات شایع در بین زنان است که البته در مردان نیز ممکن است رخ دهد…
فیزیوتراپی در اختلالات جنسی

فیزیوتراپی در اختلالات جنسی

question_answer0
فیزیوتراپی در اختلالات جنسی یک روش موثر درمانی است که می تواند کیفیت زندگی را تا حد زیادی بهبود بخشد.…
بیوفیدبک تراپی

بیوفیدبک تراپی

question_answer0
بیوفیدبک تراپی یک روش درمانی غیر تهاجمی است که به افراد کمک می کند تا بر عملکردهای فیزیولوژیکی که معمولا…

مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست