فیزیوتراپی بعد از جراحی رباط صلیبی

فیزیوتراپی بعد از جراحی رباط صلیبی

فیزیوتراپی بعد از جراحی رباط صلیبی زانو برای کمک به تسریع بهبودی ، بازیابی حرکت و توانایی زانو از اهمیت زیادی برخوردار است و مکمل درمان است.

رباط صلیبی قدامی (ACL) زانو یکی از چهار رباطی است که سه استخوان مفصل را در کنار هم نگه می دارد. آسیب‌های ACL اغلب به جراحی و سپس فیزیوتراپی برای کاهش درد و تورم، بازگرداندن دامنه حرکتی (ROM) و قدرت و بهبود تحرک نیاز دارند.

فیزیوتراپی بعد از جراحی رباط صلیبی زانو

فیزیوتراپی مفصل زانو به چهار مرحله تقسیم می شود. با پیروی از این پروتکل یا یک پروتکل مشابه، باید تا پایان هفته سوم پس از عمل ACL قادر به راه رفتن باشید. البته همه افراد با سرعت های متفاوتی درمان می شوند و به درمان پاسخ می دهند. اگر قصد انجام عمل جراحی زانو را دارید، در اینجا یک ایده کلی از آنچه که پس از شروع فیزیوتراپی باید انتظار داشته باشید، آورده شده است.

فاز 1: کمک به بهبودی زانو

اهداف اصلی فاز 1 محافظت از زانو به منظور بهبودی مناسب، شروع کار بر روی بازگرداندن دامنه حرکتی مفصل و بازگرداندن استفاده طبیعی از چهار سر ران (عضلات ران) است. احتمالاً در این مرحله به عصا نیاز خواهید داشت، و همچنین از زانوبند تمام قد استفاده می‌کنید، اگرچه همه جراحان بیماران ACL را در بریس قرار نمی‌دهند، زیرا شواهدی وجود دارد که برای بهبود موفقیت‌آمیز این مورد ضروری نیست.

هفته 1
در دوره اولیه پس از عمل، شما بر یادگیری راه رفتن با عصا روی سطوح هموار و بالا و پایین پله ها تمرکز خواهید کرد. فیزیوتراپیست شما ممکن است از یخ برای کمک به کنترل تورم استفاده کند (و به شما دستور دهد همین کار را چند بار در روز در خانه انجام دهید). او همچنین ممکن است از تحریک الکتریکی عصبی عضلانی (NMES) برای کمک به بهبود توانایی شما در انقباض عضلات چهارگانه و شروع تمرینات ملایم برای بازگرداندن دامنه حرکتی به زانو (از کاملاً مستقیم تا خمیدگی 90 درجه) استفاده کند.

فاز 2: راه رفتن بدون عصاها

تورم باید تحت کنترل باشد و بتوانید به راحتی با عضلات چهارسر ران خود تماس بگیرید. هدف از این مرحله توقف استفاده از عصا و شروع به راه رفتن عادی است و در عین حال از زانوی در حال بهبودی شما محافظت می کند. فیزیوتراپی بعد از جراحی رباط صلیبی زانو کمک زیادی به کنترل تورم زانو می کند و عملکرد حرکتی فرد را بهبود می بخشد.

هفته 2
تقویت باسن کلیدی خواهد بود که به شما امکان می دهد از استفاده از دو عصا، به استفاده از یکی، و کنار گذاشتن آنها به طور کلی پیشرفت کنید. در همان زمان، تمریناتی را برای بهبود کنترل عضلات چهار سر خود و تقویت عضلات همسترینگ در پشت ساق پای خود انجام خواهید داد. می توانید از تخته BAPS در حالت نشسته برای تعادل و حس عمقی استفاده کنید، که آگاهی شما از مکان و حرکت زانوی خود است.

هفته 3
در پایان این هفته تا هفته بعد، تقریباً به طور معمول پیاده روی خواهید کرد. تنها چیزی که ممکن است این واقعیت را که شما تحت عمل جراحی قرار داده اید را از بین ببرد ممکن است خم شدن جزئی زانوی شما باشد که با بهبود دامنه حرکتی شما ناپدید می شود. تمرینات مفصل ران شما ممکن است پیشرفته‌تر شوند و ممکن است هنگام بالا بردن مستقیم پا از وزنه‌های سبک استفاده کنید. شما به استفاده از تخته BAPS در حالت ایستاده پیشرفت خواهید کرد.

فاز 3: قوی تر شدن

در طول این مرحله از توانبخشی ACL، هدف این خواهد بود که پای خود را حتی قوی تر کنید، به طوری که در پایان از پیاده روی به آهسته دویدن خواهید رفت.

هفته 4 تا 6
از جمله تمریناتی که در این سه هفته انجام خواهید داد، تمریناتی برای بهبود تعادل است. اسکات و لانژ برای تقویت عضلات چهار سر و باسن (عضلات پشت شما)؛ به علاوه بلند کردن پای صاف و تمرینات تقویتی پیشرفته لگن که قبلا انجام داده اید. در پایان هفته 6، ممکن است به پلایومتریک ملایم و پریدن بروید. 

هفته های 7 و 8
علاوه بر اینکه باید تمریناتی را که انجام می دادید ادامه دهید و شاید به برخی از آنها مقاومت اضافه کنید، فیزیوتراپیست شما ممکن است یکپارچگی ACL شما را آزمایش کند. اگر دیگر زانو درد ندارید و زانوی شما ثابت است، تا پایان هفته هشتم می توانید شروع به دویدن کنید.

فاز 4: تقریباً به حالت عادی بازگشته است

در طول این مرحله، از دویدن به دویدن پیشرفت خواهید کرد. با این حال، مهم است که از توانایی‌های خود تجاوز نکنید: حتی اگر احساس خوبی دارید، برای شرکت در ورزش‌های سطح بالا که شامل شروع، توقف یا بریدن زیاد است، خیلی زود است.

هفته های 8 تا 12 و بعد از آن
شما به برنامه ورزشی منظم خود ادامه خواهید داد. در 4 تا 6 ماه پس از جراحی ACL، فیزیوتراپیست شما ممکن است از شما بخواهد که تست هاپ تک پا را انجام دهید تا ببیند آیا زانوی شما برای ورزش های سطح بالا که نیاز به شروع و توقف ناگهانی یا مانورهای برش دارد به اندازه کافی پایدار است یا خیر. اگر ورزشکار هستید و او به شما اجازه می دهد، باید بتوانید به ورزش بازگردید.

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی بعد از جراحی رباط صلیبی زانو – فیزیوتراپی زانو – فیزیوتراپی زانودرد – فیزیوتراپی در منطقه ۵ تهران – فیزیوتراپی در پونک – فیزیوتراپی در غرب تهران – فیزیوتراپی در سردار جنگل

مقالات بیشتر

فیزیوتراپی اختلالات کف لگن

فیزیوتراپی اختلالات کف لگن

question_answer0
فیزیوتراپی اختلالات کف لگن یک روش موثر در مدیریت این اختلالات است که در کلینیک فیزیوتراپی پاک در غرب تهران…
بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار

question_answer0
بی‌ اختیاری ادرار شایع‌تر از آن چیزی است که بیشتر مردم تصور می‌کنند، اما همچنان موضوعی است که بسیاری از…
کمردرد

کمردرد

question_answer0
کمردرد یکی از شایع‌ترین مشکلات جسمی است که افراد در طول زندگی خود تجربه می‌کنند. این مشکل می‌تواند به دلایل…
اختلال عملکرد کف لگن

اختلال عملکرد کف لگن

question_answer1 دیدگاه
اختلال عملکرد کف لگن از مشکلات شایع در بین زنان است که البته در مردان نیز ممکن است رخ دهد…
فیزیوتراپی در اختلالات جنسی

فیزیوتراپی در اختلالات جنسی

question_answer0
فیزیوتراپی در اختلالات جنسی یک روش موثر درمانی است که می تواند کیفیت زندگی را تا حد زیادی بهبود بخشد.…
بیوفیدبک تراپی

بیوفیدبک تراپی

question_answer0
بیوفیدبک تراپی یک روش درمانی غیر تهاجمی است که به افراد کمک می کند تا بر عملکردهای فیزیولوژیکی که معمولا…

مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست