فیزیوتراپی پس از جراحی روتاتور کاف

فیزیوتراپی پس از جراحی روتاتور کاف

فیزیوتراپی پس از جراحی روتاتور کاف برای کمک به تسریع بهبودی و کاهش عوارض جراحی از اهمیت زیادی برخوردار است و به بازیابی دامنه حرکتی شانه کمک زیادی خواهد کرد.

روتاتور کاف مجموعه ای از چهار عضله شانه است (عضلات فوق خاری، ترس مینور، اینفراسپیناتوس و ساب کتفی). این گروه عضلانی سر استخوان بازو (بالای توپی شکل استخوان بازو) را احاطه کرده و به بالا بردن و چرخش شانه شما کمک می کند.

این ماهیچه‌ها همچنین مسئول افزودن ثبات به مفصل و اطمینان از اینکه سر بازو در مرکز قسمت سوکت (گلنوئید) مفصل قرار می‌گیرد، هستند.

گاهی اوقات، یک (یا چند) از عضلات روتاتور کاف شما ممکن است به طور جزئی یا کامل پاره شود. این می تواند در نتیجه ساییدگی و پارگی در طول زمان یا پس از یک آسیب تروماتیک رخ دهد

صرف نظر از این موضوع، این موضوع می تواند به طور قابل توجهی بر قدرت، ثبات و حرکت بازوی شما تأثیر بگذارد. به همین دلیل، ممکن است نیاز به انجام جراحی ترمیم روتاتور کاف باشد ، فیزیوتراپی پس از جراحی روتاتور کاف نقش مهمی در توانبخشی و بازیابی حرکات شانه دارد که در کلینیک فیزیوتراپی پاک در غرب تهران به مراجعه کنندگان عزیز ارائه می شود.

جراحی ترمیم روتاتور کاف چیست؟
هر پارگی روتاتور کاف نیازی به ترمیم ندارد. در واقع، یک مطالعه گزارش داد که تا 46٪ از جمعیت عمومی ممکن است در تصویربرداری، علیرغم عدم شکایت از درد یا ضعف، دچار پارگی روتاتور کاف شوند.

با این حال، علائم و موقعیت‌های خاصی وجود دارد که ممکن است جراحی ترمیم روتاتور کاف ضروری باشد. این شامل:

  • ضعف شدید شانه که توانایی شما را در انجام کارهای روزانه محدود می کند.
  • درد و سایر علائم شانه که بیش از شش ماه وجود داشته باشد
  • ضعف شانه پس از آسیب حاد یا سقوط
  • MRI یا سایر تصویربرداری‌هایی که پارگی بزرگ روتاتور کاف را نشان می‌دهد (به اندازه بیش از ۳ سانتی‌متر)

روش ترمیم روتاتور کاف ممکن است با استفاده از یک برش بزرگتر شانه (به نام ترمیم باز) یا یک برش کمی کوچکتر (به نام ترمیم مینی باز) انجام شود. این روش معمولاً به روش آرتروسکوپی انجام می‌شود، یک روش کم تهاجمی که در آن ابزار جراحی مجهز به دوربین از طریق یک برش کوچک در شانه وارد می‌شود.

فیزیوتراپی پس از جراحی روتاتور کاف

پس از ترمیم روتاتور کاف، بازوی آسیب دیده معمولاً توسط تیم مراقبت شما در یک آتل قرار می گیرد. به شما گفته می شود که به مدت چند هفته به طور فعال دست خود را حرکت ندهید.

فیزیوتراپی (PT) نیز معمولاً در اوایل بعد از جراحی شروع می شود تا به شروع سریع بهبودی شما کمک کند. در حالی که در فیزیوتراپی، توانبخشی شما معمولاً به چند مرحله مجزا تقسیم می شود:

محدوده حرکت غیرفعال
در اوایل بعد از جراحی، هدف اصلی درمان این است که به آرامی دامنه حرکتی شانه شما را پیش ببرد و در عین حال از ترمیم جراحی محافظت کند. حرکت فعال بازو مجاز نیست، بنابراین درمانگر شما به آرامی شانه را به صورت غیر فعال کشش می دهد تا سفتی در مفصل کاهش یابد.

درمانگر شما همچنین دستورالعمل هایی را در مورد نحوه انجام کارهای روزانه مانند حمام کردن یا لباس پوشیدن بدون فعال کردن عضلات آسیب دیده ارائه می دهد.

ماساژ بافت نرم و یخ نیز ممکن است برای کاهش درد و تورم پس از عمل که به طور معمول رخ می دهد، مورد استفاده قرار گیرد. هنوز در مورد مدت زمان بهینه این مرحله توانبخشی اختلاف نظر وجود دارد

دامنه حرکتی با کمک تمرینات فعال
در طول مرحله دوم توانبخشی و فیزیوتراپی پس از جراحی روتاتور کاف، فیزیوتراپیست شما را تشویق می کند تا با کمک بازوی دیگر یا جسم دیگری (مانند عصا یا قرقره) شروع به کشش شانه خود به تنهایی کنید. همچنین اجازه خواهید داشت استفاده از آتل خود را متوقف کنید و تا آنجا که می توانید به طور فعال بازو را حرکت دهید.

مقدار مشخصی از سفتی و درد هنوز معمولاً در این مرحله در شانه وجود دارد. به همین دلیل، کشش غیرفعال توسط درمانگر و یخ زدن ممکن است همچنان نیاز به انجام داشته باشد. معمولاً این مرحله از توانبخشی سه تا چهار هفته طول می کشد

تقویت اولیه
در بخش بعدی توانبخشی، درمانگر شروع به آموزش تمریناتی می کند که به آرامی عضلات روتاتور کاف شما را تقویت می کنند. در این مرحله، ترمیم جراحی ایمن تر است و می تواند مقاومت نور را تحمل کند.

تکنیک هایی که PT به شما آموزش می دهد عموماً بر تقویت عضلات آسیب دیده شانه و عضلات حمایت کننده در روتاتور کاف و تیغه های شانه تمرکز دارند. مدت این مرحله بسته به وسعت جراحی و قدرت قبلی شما می تواند بسیار متفاوت باشد، اما به طور کلی بین دو تا سه ماه طول می کشد.

تقویت ثانویه
مرحله نهایی فیزیوتراپی پس از جراحی روتاتور کاف در درجه اول بر تقویت قدرت شانه شما با افزایش شدت تمریناتی که انجام می دهید متمرکز است.  فیزیوتراپیست شما راهنمایی هایی را برای افزایش ایمن مقدار وزنی که استفاده می کنید ارائه می دهد و همچنین ممکن است تکنیک های تحمل وزن یا هل دادن و کشیدن را نیز به کار گیرد.

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی در درمان آسیب روتاتور کاف – فیزیوتراپی شانه پس از جراحی – بهترین درمان درد شانه – فیزیوتراپی خوب در غرب تهران – بهترین مرکز فیزیوتراپی غرب تهران

مقالات بیشتر

فیزیوتراپی اختلالات کف لگن

فیزیوتراپی اختلالات کف لگن

question_answer0
فیزیوتراپی اختلالات کف لگن یک روش موثر در مدیریت این اختلالات است که در کلینیک فیزیوتراپی پاک در غرب تهران…
بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار

question_answer0
بی‌ اختیاری ادرار شایع‌تر از آن چیزی است که بیشتر مردم تصور می‌کنند، اما همچنان موضوعی است که بسیاری از…
کمردرد

کمردرد

question_answer0
کمردرد یکی از شایع‌ترین مشکلات جسمی است که افراد در طول زندگی خود تجربه می‌کنند. این مشکل می‌تواند به دلایل…
اختلال عملکرد کف لگن

اختلال عملکرد کف لگن

question_answer1 دیدگاه
اختلال عملکرد کف لگن از مشکلات شایع در بین زنان است که البته در مردان نیز ممکن است رخ دهد…
فیزیوتراپی در اختلالات جنسی

فیزیوتراپی در اختلالات جنسی

question_answer0
فیزیوتراپی در اختلالات جنسی یک روش موثر درمانی است که می تواند کیفیت زندگی را تا حد زیادی بهبود بخشد.…
بیوفیدبک تراپی

بیوفیدبک تراپی

question_answer0
بیوفیدبک تراپی یک روش درمانی غیر تهاجمی است که به افراد کمک می کند تا بر عملکردهای فیزیولوژیکی که معمولا…

مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست